Overnemen
De fusie- en overnamemarkt in accountants-, belastingadvies- en (salaris)administratiekantoren is volop in beweging.
De toenemende regelgeving, schaarste aan goed personeel,
ICT-mogelijkheden en opvolgingsknelpunten dragen ertoe bij dat de markt consolideert.
Als eigenaar is het goed om periodiek de marktontwikkelingen te monitoren en de strategie van uw kantoor te evalueren.

Marktontwikkelingen en strategie
Diverse strategische overwegingen kunnen ten grondslag liggen aan de keuze om een kantoor over te nemen. Samen met een ander bedrijf creëert u bijvoorbeeld volume die nodig is om een specifieke investering te doen in huisvesting of ICT, een specifieke doelgroep beter te bedienen, de dienstverlening uit te breiden, uw specialisten effectiever en efficiënter in te zetten of personeel te werven of te behouden. Met de strategische keuze om een kantoor over te nemen bent u er echter nog niet. Het kan zijn dat zich een overnamekandidaat zich spontaan aandient. Anders kunt u het heft in eigen hand nemen en aan de hand van een profiel zelf of met behulp van een consultant actief op zoek te gaan.
Toegevoegde waarde van de consultant
Een consultant kan u helpen bij het opstellen van het profiel en bij het zoeken naar een passende kandidaat, en zij of hij kan u tevens terzijde staan waar het gaat om actuele kennis over prijsvorming en de structuur van een overnamedeal. Door haar uitgebreide netwerk in de accountancy sector heeft MaeS en Partners een voorsprong waar het gaat om het identificeren en benaderen van een passend kantoor. Als cliënt staat uiteraard ook de specifieke marktkennis ter beschikking waardoor we meedenken bij het formuleren van een overnamevoorstel, het opstellen van een overeenkomst op hoofdlijnen of Letter of Intent (LOI) en een bijdrage leveren aan de koopovereenkomst. De kosten van de consultant verdienen zich ruimschoots terug.
