Verkoop van uw kantoor
Veel eigenaren verkopen hun accountantskantoor of
administratiekantoor maar één keer in hun leven.
Bij de beslissing om uw kantoor te verkopen en daarna het
besluit aan wie u verkoopt strijden rationele en emotionele
overwegingen om voorrang.
Wij begeleiden ondernemers bij de verkoop van hun accountants-, (salaris)administratie- of belastingadvieskantoor met:
- Voorbereiden van een verkoop
- Verkoopklaar maken van uw kantoor
- Wat is de juiste timing en wat kan ik van de overnamesom
verwachten? - Zelf doen of een consultant inschakelen?
- Verkoopopdracht
- Op zoek naar een strategische partner
- Bedrijfsscan
- Waardebepaling kantoor

Verkoopopdracht
Eigenaren die hun accountantskantoor verkopen of hun administratiekantoor verkopen zijn bij MaeS en Partners in goede handen. Indien u de keuze hebt gemaakt om het kantoor te verkopen, dan bieden wij de mogelijkheid tot een Verkoopopdracht. Door het verstrekken van een Verkoopopdracht neemt u als eigenaar het heft in eigen hand en kunt u een afweging maken tussen een aantal passende kandidaten om hiermee een goede toekomst voor het kantoor, het personeel, de klanten en uzelf te waarborgen en een optimale exit en overnamesom te realiseren.
Stappenplan Verkoopopdracht
1 – Kennismaken met MaeS en Partners
2 – Informatie analyseren en memorandum maken
3 – Marktverkenning
4 – Potentiële kopers benaderen
5 – Introductie van geselecteerde kandidaten/potentiële kopers
6 – Onderhandelingen en LOI
7 – Due Diligence, Koopovereenkomst en closing
1 – Kennismaken met MaeS en Partners
Als u nadere informatie over ons bedrijf of onze aanpak wilt dan staan onze consultants u graag te woord. Voor aanvang van de opdracht hebben de meeste eigenaren, die hun accountantskantoor verkopen of administratiekantoor willen verkopen, onze consultant vaak meerdere keren gesproken.
De afspraken over de samenwerking worden bondig en helder geformuleerd in de bemiddelingsovereenkomst. In de indicatieve planning wordt omschreven wat MaeS en Partners in welke fase doet en welke bijdrage van u wordt verwacht. Om de continuïteit en kwaliteit te waarborgen werkt MaeS en Partners in teams.
Het traject start met een kick-off bijeenkomst, waarin we alle komende stappen toelichten en vragen beantwoorden.

2 – Informatie analyseren en memorandum maken
In de tweede fase analyseert MaeS en Partners de door u aangeleverde informatie over de onderneming. MaeS en Partners stelt in overleg met de klant een Informatie Memorandum (IM) en een (anoniem) Investment Proposal (IP) op. Het is mogelijk in deze fase een indicatieve waardebepaling te maken.
3 – Marktverkenning
MaeS en Partners beschikt over een uitstekend netwerk en een uitgebreide database met potentiële kopers. Wij stellen een long en short list samen van kandidaten, verzamelen nadere informatie en bereiden de marktbenadering voor.
Hoe ziet een Verkooptraject er in de praktijk uit?
4 – Potentiële kopers benaderen
MaeS en Partners benadert in deze fase een groot aantal geselecteerde kandidaten. Omdat grote investeerders dagelijks door meerdere verkopers worden benaderd, is het netwerk aan persoonlijke contacten en de reputatie van MaeS en Partners essentieel.
Na uitwisseling van het Investment Proposal en de geheimhoudings- verklaring zal het Informatie Memorandum worden verstuurd.
De consultant treedt namens u in overleg met de kandidaten om het Informatie Memorandum toe te lichten en van gedachten te wisselen hoe de potentiële kopers tegen de overname aankijken. Over deze gesprekken wordt u geïnformeerd.

“Bedankt voor het noemen van de betreffende naam.
Goede mensen noemen op de juiste tijd de best passende oplossingen en jij deed dat die dag.”
Paul Blokland | Ad Fundum
5 – Introductie van geselecteerde kandidaten/potentiële kopers
Op basis van uw selectie worden de geselecteerde en gekwalificeerde kandidaten uitgenodigd voor een kennismaking met de eigenaar.
MaeS en Partners (bege)leidt deze gesprekken en de eigenaar verzorgt een management presentatie die gezamenlijk wordt voorbereid. Met één of enkele partijen vinden vervolggesprekken plaats. MaeS en Partners zal in deze fase namens u een voorstel formuleren of de kandidaat vragen om op basis van specifieke uitgangspunten een indicatief voorstel te doen.
6 – Onderhandelingen en LOI
Op basis van de gesprekken en het indicatieve voorstel bepaalt u met welke kandida(a)t(en) in onderhandeling wordt getreden.
MaeS en Partners adviseert u hierbij en treedt namens u in onderhandeling. In deze fase kan het raadzaam zijn om een waardering van uw bedrijf te maken waarin de marktpotentie en synergievoordelen voor een specifieke koper zijn meegenomen.
Deze fase wordt afgesloten met een Overeenkomst op Hoofdlijnen of Letter of Intent (LOI).
7 – Due Diligence, Koopovereenkomst en closing
Na ondertekening van LOI zullen koper en verkoper in overleg een Due Diligence onderzoek uitvoeren en een Koopovereenkomst opstellen. MaeS en Partners managet dit proces en eventueel een door u gekozen jurist verzorgen dit traject.
MaeS en Partners beschikt over een Derden rekening en ziet erop toe dat de transactie op het moment van overdracht wordt uitgevoerd conform de afspraken (deal closing).
De doorlooptijd van een Verkoopopdracht is circa 6 tot 12 maanden.
