Voorbereiden van een verkoop
De belangrijke beslissing om het bedrijf al dan niet te verkopen moet weloverwogen genomen worden. Neem de tijd en voorkom dat u een dergelijk besluit in een opwelling neemt.
Er kunnen persoonlijke motieven zijn, bijvoorbeeld omdat u minder wilt gaan werken of omdat u (een deel van) het vermogen wilt veilig stellen. Zakelijke motieven kunnen bijvoorbeeld zijn dat u een samenwerkingspartner zoekt of dat zich een verkoopkans voordoet.
Voorbereiding
Indien u besloten heeft de onderneming te verkopen, dan heeft het verkoopproces afhankelijk van de situatie in de regel een doorlooptijd van 6 tot 12 maanden. Houdt er rekening mee dat de voorbereiding tijd kan vergen en dat kopers na de transactiedatum graag zien dat u nog geruime tijd actief bent of, in ieder geval de contacten en werkzaamheden zorgvuldig overdraagt.
Als u uw bedrijf op een goede manier wilt overdragen en een maximale overnamesom wilt realiseren is een goede voorbereiding van groot belang.
Een bedrijfsscan kan een goed startpunt zijn om vast te stellen aan welke aspecten u voorafgaand aan het verkooptraject aandacht kunt besteden. Het ligt voor de hand om ervoor te zorgen dat het management en relatiebeheer niet langer alleen van u afhankelijk is. Denk ook bijvoorbeeld aan goede contracten met klanten en personeel, vastlegging van processen, klantenanalyse, het verdienmodel, ebitda en cashflow, het zijn allemaal aspecten die de overnamesom mede bepalen.

